一個禮拜只要工作4天 有可能嗎 大型國際企業公司說:可以的

(CNN Business)A growing number of smaller companies are adopting a four-day workweek. Now the results of a recent trial at Microsoft (MSFT) suggest it could work even for the biggest businesses.
The company introduced a program this summer in Japan called the “Work Life Choice Challenge," which shut down its offices every Friday in August and gave all employees an extra day off each week.
(CNN商業新聞)越來越多的小型公司採用每週工作4天。 微軟(MSFT)最近的一項試驗結果顯示,它甚至可以適用於大型的企業。 該公司夏天時在日本推出了一項名為“工作、生活選擇挑戰賽”的計劃,該計劃於8月的每個星期五關閉其辦公室,並為所有員工每週提供額外的休息日。

The results were promising: While the amount of time spent at work was cut dramatically, productivity — measured by sales per employee — went up by almost 40% compared to the same period the previous year, the company said in a statement last week.
In addition to reducing working hours, managers urged staff to cut down on the time they spent in meetings and responding to emails. They suggested that meetings should last no longer than 30 minutes. Employees were also encouraged to cut down on meetings altogether by using an online messaging app.
試驗結果令人鼓舞:該公司在上週的一份聲明中說,雖然工作時間大大減少了,但以每人平均銷售額衡量,生產率卻比去年同期增長了近40%。除了減少工作時間,管理人員還敦促員工減少會議,和回復電子郵件所花費的時間。他們建議會議不應超過30分鐘,還鼓勵員工們使用線上軟體開會。

The effects were widespread. More than 90% of Microsoft’s 2,280 employees in Japan later said they were impacted by the new measures, according to the company.
By shutting down earlier each week, the company was also able to save on other resources, such as electricity. The initiative is timely. Japan has long grappled with a grim — and in some cases, fatal — culture of overwork. The problem is so severe, the country has even coined a term for it: karoshi means death by overwork from stress-induced illnesses or severe depression.
微軟在日本的2,280名員工中,超過90%的人後來表示,他們受到了新措施的影響。每週提早關閉公司,還能夠節省例如電力等資源。而這項措施施行的正是時候。 日本長期以來一直在努力應對嚴峻甚至致命的工作文化。 這個問題如此嚴重,日本甚至為此創造了一個名詞:karoshi,意思是因壓力引起的疾病,或嚴重的抑鬱症,而導致過度勞累死亡。

Microsoft, for its part, says it will conduct another experiment in Japan later this year. It plans to ask employees to come up with new measures to improve work-life balance and efficiency, and will also ask other companies to join the initiative.
微軟公司表示,它將會再次進行另一項試驗。公司要求員工提供新的想法,以改善工作與生活之間的平衡和效率,並且還要求其他公司加入該計劃。

https://edition.cnn.com/2019/11/04/tech/microsoft-japan-workweek-productivity/index.html


  • productivity [͵prodʌkˋtɪvətɪ] n. 生產效率
  • timely [ˋtaɪmlɪ] adv.及時地
  • severe [səˋvɪr] a. 嚴重的
  • fatal [ˋfet!] a. 致命的
  • in favor of 支持
  • wages [ˋwedʒɪs] n. 薪水
  • obligation [͵ɑbləˋgeʃən] n.責任、義務

收聽節目

《Let’s chat 一起來閒聊》,是個只有聲音的節目,是Christine (台灣) 和Gavin (澳洲) 一起用雙語錄製的,我們每個裡拜挑選一則有趣的生活新聞來閒聊,重點部分會用中文解釋。
一則音頻30分鐘,你可以利用通勤、運動或做家事的時候收聽。10~20分鐘的音頻,不用盯著螢幕看,一邊做家事或開,就可以一邊聽了


澳洲很多年前就討論了這個議題,討論結果他們採取了折衷的方式,把一個禮拜工作40小時縮短為35小時,法定工作時間是早上9點到下午4點,超過4點就算加班。星期一到星期五的加班費是工時x1.5倍,周末的加班費是工時的2倍,周日甚至是3倍。

一個禮拜工作四天,利用一天8小時的時間達成工作目標,剩下的3天的周末假期可以好好放鬆。雖然休閒時間變多,假日的娛樂消費支出也相對增加,但是其他產業也因此獲利。

這篇新聞還提到微軟公司為了提升效率,開會時間建議少於30分鐘,事實上如果開會30分鐘還討論不出結果,大家其實可以解散各自回到工作崗位,消化和思考一下問題,而不是一直把時間耗在開會上面。

然而如果是遇到需要腦力激盪,發想創意或解決問題的時候,30分鐘的開會時間可能就太匆促了。

日本長時數的工作文化一直是大家所詬病的,因為過勞而生病甚至自殺的新聞時有所聞。

台灣有工作超時的現象嗎?當然有的,但現在政府不斷推動有利勞工的政策,相信超時工作現象會改善很多。

以澳洲人的角度來看,「過勞死」是件非常不可思議的事,他們認為每天的工作目標達成就可以了,如果無法達成也是沒辦法的事,不會強迫自己把事情完成。而雇主需要員工加時工作的話,就有心理準備付加班費,願意加班的勞工就會接下工作。

他們認為每個人的人格特質和生活目標不同,如果你想在事業上衝刺,多花時間工作就去加班,如果想多陪家人,就正常時間下班回家,取決於勞工的選擇(而不是雇主)。

台灣有職場有「責任制」,工作時間不必受到限制,完成自己負責的工作後即可下班。但也變相形成加班沒有加班費的怪現象。這在澳洲人眼中,是無法理解的。

澳洲和台灣的職場文化,真得是大大大不同